مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

محققان هسته‌ای در آمریکا بطری‌ای را کشف کردند که حاوی قدیمی‌ترین نمونه پلوتونیوم غنی‌شده ساخت بشر است.

این کشف که باعث شده دانشمندان بحث باستان‌شناسی هسته‌ای را پیش بکشند؛ مایع سفید رنگی است که در پروژه ساخت نخستین بمب هسته‌ای جهان به کار رفته است. این بمب همان بمبی بود که در بمباران هیروشیما و ناکازاکی از آن استفاده شد.

این نمونه که به سال 1944 میلادی باز می‌گردد یکی از نخستین محصولات هسته‌ای تولید شده ایالات متحده آمریکاست. یک تیم تحقیقاتی در آمریکا با استفاده از روش‌های تشخیصی هسته‌ای اصالت این نمونه را تایید کرده است. این بطری در یک منطقه دفن زباله در سایت هسته‌ای هنفورد در واشنگتن آمریکا پیدا شده است.

هندفورد که بخشی از پروژه منهتن بوده نخستین جایی است که پلوتونیوم در مقیاس مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای در آن فراوری شده است. پروژه منهتن، پروژه ساخت نخستین بمب هسته‌ای آمریکا بود که به بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن
منجر شد.

نمونه‌ای که در هنفورد کشف شده در ساخت بمب ترینیتی- نخستین بمب هسته‌ای جهان-  مورد استفاده قرار گرفته است.

سایت هسته‌ای هنفورد به خاطر میزان بسیار بالای آلایندگی رادیواکتیویته در حال پاکسازی است و کارگران هنگامی که در حال پاکسازی یک محل دفن زباله بودند گاوصندوقی پیدا کردند که بطری درون   آن بود.آزمایش‌های بعدی مشخص کرد مایعی که درون این بطری بوده نوعی پلوتونیوم خاص است که از بازفراوری سوخت استفاده شده حاصل شده است.

با کشف اهمیت تاریخی این نمونه، دانشمندان تحقیقات بیشتری روی آن انجام دادند و با بررسی‌ ایزوتوپ‌های پلوتونیوم و اورانیوم موجود در نمونه مشخص کردند که در سال 1944 از سوخت هسته‌ای جدا شده است.

دانشمندان برای مشخص کردن اینکه این نمونه متعلق به کدام رآکتور است ایزوتوپ‌های موجود در نمونه را با داده‌های فنی از رآکتورهایی که در زمان ساخت نمونه فعال بوده‌اند، مقایسه کردند

کد خبر 76793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز